Artėja šv.Mykolo šventė - Mykolinės

2008.09.20.

Rugsėjo 29-ąją  dieną švenčiama šv.Mykolo diena. Liaudyje ši diena vadinama Mykolinėmis, ir daugeliui - tai viena gražiausių rudens švenčių. Ji siejama su bulviakasio pabaiga, derliaus nuimimu bei „bobų vasara" . Iki šios dienos nuo seno lietuviai baigdavo bulviakasį ir žemės ūkio darbus. Senovėje Mykolinės - visų kitų metinių duoklių atidavimo terminas, mat pabaigus žemės darbus, valstiečiai turėdavo atskaičiuoti dalį savo derliaus kunigaikščiui.

Ši diena dar vadinama Daga arba Dagotuvėmis.  Žodis „daga" kilęs iš žodžio „dygti",  reiškia brandą ir derlių, t.y. sudygusius grūdus, o kartu ir jų derlių. Tai atspindi ir posakis: „Kokia vaga, tokia ir daga"'.

Per šv.Mykolą lietuviai spėdavo tolimesnius orus: Jei per Mykolines pučia vakarinis vėjas - lauk permainingos žiemos (tai šlapdriba, tai sniegas). Jei ši diena giedra ir pučia pietų vėjas - žiemą daugs snigs, pavasaris bus šaltas.

 

Nors visuomenėje ši diena labiausiai žinoma kaip šv.Mykolo šventė, tačiau pagal katalikų liturginį kalendorių šią dieną minimi trys arkangelai - Mykolas, Rapolas ir Gabrielius, atstovaujantys trims pagrindinėms Jėzaus tarnystės sritims: Gerosios Naujienos skelbimui, ligonių gydymui bei apsėstųjų išlaisvinimui.

Daugeliui katalikų  Mykolinės reikšminga šventė, o Lietuvos bažnyčiose kasmet vyksta Šv.Mykolo atlaidai, į kuriuos susirenka daugybė tikinčiųjų. Po šventų mišių bažnyčioje, daugelis skuba pasveikinti savo pažystamus Mykolus su jų vardo diena.

Neretai, šią dieną krikštijantys savo vaikus, jiems suteikia  būtent šių šventųjų vardus. Tikima, kad  šventasis, kurio vardu pavadinamas vaikelis ir bus krikštijamojo globėjas danguje. Tad kas gi šie trys arkangelai, tarnaujantys tarp dangaus ir žemės?  kokios šių angelų sargų vardų reikšmės?

Skirtinguose šaltiniuose aptinkami tokie šių vardų aprašymai:

Arkangelas Mykolas (Michaelis).  „Mi- cha- El"  - „ Kas kaip Dievas „ arba „tas, kuris panašus į Dievą".

Pasak kai kurių teologų, arkangelas Mykolas yra pirmasis iš visų angelų, o  jo vardo reikšmė tiesiogiai siejama su Aukščiausiuoju. Manoma, kad šv. Mykolas saugo ir vaduoja tikinčiųjų sielas nuo piktųjų jėgų. Ikonografijoje vaizduojamas su sparnais ir trimitu rankose, arba laikantis žemės rutulį ir ietį, nes jis užkariauja pasaulį Kristui. Kovoja su Puikybės demonu. Globoja Bažnyčią. Jis taip pat - ligonių patepimo ir mirštančiųjų sargas. Tikima, jog Mykolas lydi mirusiųjų vėles į dangų bei gina jas nuo tamsos jėgų, todėl jam Rusijoje būdavo pašvenčiamos kapinių cerkvės. Šis arkangelas kovodamas su šėtonu nugali jį ir jo kariauną. Apreiškime Jonui rašoma, kad šv.Mykolas nugalėjo slibiną, kuris kėsinosi praryti kūdikį. Todėl kartais jis vaizduojamas kaip kovojantis su piktosiomis dvasiomis, su skydu ir kardu rankoje. Tikima, jog būtent jis paskelbs Paskutinio Teismo dieną.

Arkangelas Rapolas (Rafaelis) -  Dievo medicina. Teologai jo išgydymo tarnystę sieja su dieviškojo  Gydytojo - Jėzaus veikla.  Yra žinomas iš Tobijo knygos,  jo vardo reikšmė - „Dievas gydo". Kaip ir kiti arkangelai tramdo piktąsias dvasias, ypač ligų sukėlėjas.
Rapolas yra keliautojų bei piligrimų gynėjas ir globotojas, todėl vaizduojamas su sparnais, keliautojo drabužiais ir sandalais. Paprastai jis turi kelionmaišį, piligrimo lazdą, gertuvę, rankose laiko apvalią dėžutę ar komuninę. Ikonose jį pamatysime rankose laikantį gydančių aliejų skrynutę ir teptuką.
Arkangelas Rapolas dėvi žalią apsiaustą, kurio spalva simbolizuoja gyvenimą ir sveikatą. Žalia spalva ikonografijoje - atsinaujinimo, atnaujinto gyvenimo spalva.
Rapolas yra gydytojų, keleivių, jaunimo, šeimų bei kunigų globėjas. Meilės, paguodos angelas, padėjėjas varge. Sutvirtinimo sakramento globėjas, nes yra Šv. Dvasios tarnas. Kovoja su paleistuvystės demonu.

Arkangelas Gabrielius. "Gabri - El"  -  parodantis Dievo jėgą, tvirtybę.  Jo vardas reiškia „Dievas yra galingas". Gabrielius - Dievo visagalybės skelbėjas, tarnas, žinomiausias dangaus pasiuntinys, nes būtent jam buvo suteikta ypatinga garbė Marijai pranešti svarbiausią žinią: Ji pagimdysianti Dievo Sūnų.
Taip pat jis - Eucharistijos globėjas. Kovoja su godumo ir gobšumo demonu, veda į dosnumą.
Ikonose vaizduojamas su lelija rankose, dėvintis raudoną tuniką ir apsisiautęs mėlyna mantija. Raudona spalva ikonografijoje - gyvybės, karaliavimo ir dieviškumo spalva. Mėlyna - tai žmonijos, žmogiškumo spalva.

 

Visa šioje svetainėje publikuojama medžiaga bei nuotraukos priklauso portalui „Viskas krikštynoms", jeigu nenurodyta kitaip.Griežtai draudžiama ja naudotis ir platinti kitose interneto svetainėse ar žiniasklaidos priemonėse  bet kuriuo pavidalu, be išankstinio raštiško „Viskas krikštynoms" sutikimo. Jei sutikimas gautas, turi būti nuoroda į „Viskas krikštynoms" kaip informacijos šaltinį.

Nevertinta

© 2008-2012 Viskas krikštynoms